Framgångssagan Apple

När det kommer till de allra största varumärkena i vår historia finns det en del namn som man återkommer till oavsett hur man vänder och vrider på det. Till exempel bolag som Coca Cola, Microsoft och inte minst varumärket Apple nämns alltid som några av giganterna världen över. Apple har med sina smarta produkter och sin stilrena design blivit lika mycket av en tillverkare av produkter som en livsstil. Det finns ett par avgörande faktorer som har bidragit till detta och de flesta har gemensamt att man har vågat tänka annorlunda.

Apple iPhone är mobilen som revolutionerade en hel marknad

Apple mot strömmen

I en tid när det var viktigt att kunna visa på hur komplext och avancerat man kunde bygga sina system valde Apple och företagets dåvarande ledare Steve Jobs en lite annan riktning. Vi talar givetvis om 80-talet och den intensiva kampen om marknadsandelarna inom branschen för persondatorer och annan modern teknik. Det vanligaste vid den här tiden var att marknadsföra alla funktioner, all prestanda och vikten av alla komplexa problem som tillverkaren hade löst åt kunden. Detta var strategin hos till exempel IBM och Microsoft.

Däremot tänkte man något annorlunda kring sin marknadsföring, design och kommunikation hos Apple. Istället för att ösa över information och detaljer till kunden tog man den motsatta vägen. Man utformade avskalade och lekfulla datorer. Man skrev inga långa produkttexter utan lät kunden förstå att allting kommer fungera med några lättförståeliga och tydliga kommandon. Det var denna enkelhet som blev ett signum för bolaget och man hittade en helt öppen position på marknaden och tog vara på den för årtionden framöver.

iPhone revolutionerade en värld

När företaget hade satt sin prägel på marknaden för persondatorer var nästa steg att ge sig in i mobiltelefonernas och mp3-spelarnas värld. Apple valde sin vana trogen att inte prata om prestanda, storlek på hårddiskar eller annan funktionalitet. De som var intresserade av detta skulle ta reda på det ändå, var filosofin. Istället marknadsförde man sina musikspelare genom en enkel slogan. ”1000 låtar i din ficka” var allt som stod i reklamer och kampanjer och nu är det den vanligaste musikspelaren i världen.

Vad händer sedan när ska gå från att leverera datorer och musikspelare till mobiltelefoner? Om man hade tagit in en extern konsult, för att lära sig marknaden och förstå vad kunder vill ha, hade nog de allra flesta sagt att man ska ha en rad olika modeller som passar olika kunders preferenser och användande. Men Apple gick som vanligt på sin egen linje och lanserade sin iPhone i en enda modell och det har varit en succé sedan dag ett.

En strategi mot normen

I en värld där de allra flesta lägger fokus på diversifiering, att tillfredsställa unga som gamla med olika lösningar och se till att en hel marknad är nöjd valde Apple att sätta sina egna grundprinciper och låta marknaden anpassa sig. Det ligger tydligen någonting i Steve Job’s berömda ord när han påstod att kunden inte riktigt vet vad hon eller han vill ha, det är tillverkarens jobb att berätta för kunden. Vi ser med spänning fram emot vad nästa stora genombrott från företaget blir.